شب های روشن

پنج توصیه برای افزایش رضایت از زندگی

۲۳ خرداد ۱۳۹۵

قبل از مطالعه این مطلب می توانید با این برنامه آنلاین میزان رضایت از زندگی خود را تعیین کنید:

پنج توصیه برای افزایش رضایت از زندگی

دنیل کاهنمن برنده جایزه نوبل و نویسنده کتاب تفکر سریع و آهسته اخیرا یک تد تاک (TED Talk) ارائه داد که دو جمله ی زیبا به یادم ماند:

خوشبختی یعنی شاد بودن در زندگی، ما آن را  فوری و در یک لحظه تجربه می کنیم. رضایت از زندگی احساس خوشبختی نسبت به زندگی است. وقتی ما در مورد گذشته صحبت می کنیم یعنی خوشبختی وجود دارد.

اما چگونه می توانیم فقط در یک لحظه احساس خوشبختی نکنیم؟ تحقیقات این پنج راه را به اثبات رسانده اند:

یک- دوستان

پنج توصیه برای افزایش رضایت از زندگی

داشتن دوستان نزدیک رضایت از زندگی را ۲۰ درصد افزایش می دهد. همچنین داشتن دوستان نزدیک ۲۳ درصد احساس خوشبینی را در افراد تقویت می کند(Richburg 1998). در حقیقت داشتن یک زندگی اجتماعی از نظر رضایت از زندگی  از درامد ۱۳۱۰۰۰ دلار در سال با ارزش تراست.

دو- پول زیاد برایتان هم نباشد

 

کسانی که پول را در رأس فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند، بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و عزت نفس پایین هستند. این امر در ملل و فرهنگ‌های گوناگون یکسان است. هر چقدر بیشتر رضایت را در کالاهای مادی بجوییم، کمتر آن را می‌یابیم. رضایت، عمر کوتاهی دارد و گذراست. پول‌دوستان نیز در آزمون پویایی و خودشکوفایی نمره اندکی می‌گیرند.

سه- از خانه بیرون بروید و ورزش کنید

پنج توصیه برای افزایش رضایت از زندگی
ورزش منظم حس تحقق چیزی را به انسان می‌دهد، امکان تعامل با دیگران را فراهم می‌کند، هورمون‌های عامل احساس خوب را در بدن آزاد می‌کند و رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد.

چهار- لبخند بزنید، حتی زمانی که حالش را ندارید.

پنج توصیه برای افزایش رضایت از زندگی

به نظر ساده می رسد، اما بسیار مؤثراست. افراد راضی امکانات موجود، فرصت ها و موفقیت را می بینند. وقتی آنان به آینده نگاه می کنند، خوشبین هستند و وقتی گذشته را مرور می کنند، معمولا گزینه های مثبت را می بینند. حتی اگر از بچگی این گونه بزرگ نشده اید که نیمه ی پر لیوان را ببینید، مطمئن باشید با تمرین، نگرش مثبت به عادت تبدیل می شود.

پنج- طوری تشکر کنید که گویی واقعا قدردان هستید

پنج توصیه برای افزایش رضایت از زندگی
کسانی که به سپاسگزاری عادت دارند، معمولا سالم تر و خوشبین تر هستند و بیشتر به سوی تحقق اهداف پیشرفت می کنند، تحقیقات نشان می دهد افرادی که به کسانی که به آنان کمک کرده اند، نامه ی تشکر آمیز می نویسند، از نظر رضایت در سطح بالا و از نظر افسردگی در سطح پایینی قرار دارند. به علاوه اثر یک نامه ی تشکر آمیز تا هفته ها طول می کشد.

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

۲۳ خرداد ۱۳۹۵

قبل از خواندن مطلب اعتیاد اینترنتی خود را با این برنامه آنلاین محک بزنید.

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

امروزه استفاده از اینترنت، کامپیوتر و بازیها بین عموم مردم فراگیر شده است ولی بین این که شما به طور معمولی صفحات اینترنتی را چک کنید یا معتاد گونه اینکار را انجام دهید خط باریکی وجود دارد. اگر شما از اینکه علاقتون رو به دیگر جنبه های زندگیتون به خاطر کار با اینترنت از دست بدهید می ترسید در مسیر ابتلا به اعتیاد اینترنتی قرار دارید. اینجا راهکارهایی برای رهایی از اعتیاد به اینترنت معرفی شده است.

یک – بپذیرید که به اینترنت اعتیاد دارید.

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

هزاران هزار فرد در دنیا در حال مبتلا شدن به اعتیاد اینترنتی هستند و شما تنها فرد نیستید. شیوع اعتیاد اینترنتی به طور فزاینده در حال افزایش است. هیچ گاه خجالت زده نباشید و افراد دیگر با مشکل خودتان را پیدا کنید و سعی کنید به همدیگر کمک کنید.

دو- یک وقت محدود شده برای کار با کامپیوتر یا موبایل انتخاب کنید.

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

اطمینان حاصل کنید که کامپیوترتان را بیشتر از زمانی مشخص روشن نگه ندارد. مثلا با خودتان عهد ببندید کامپیوترتان را بیشتر از ۲ بار در هفته روشن نکنید. اگر لپ تاپ دارید آن را جایی قرار دهید که روبروی دید شما نباشد. اگر از کامپیوتر پی سی استفاده می کنید سعی کنید کمتر پیش آن بروید چون وسوسه می شوید آن را روشن کنید. مثلا اگر کامپیوترتان در اتاق خواب است سعی کنید کمتر به آن اتاق بروید.

سه- به جای پیام دادن با افراد، با آنها تماس بگیرید.

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

با دوستانتان تماس بگیرید و بخواهید که سه ساعت بیرون بروید و گردش کنید. اگر مدرسه می روید با هم قرار بگزارید و تکالیفتان را انجام دهید.

چهار- از آلارم یا تایمر استفاده کنید

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

قبل از استفاده از اینترنت یا موبایل یک زمان محدود (مثلا ۳۰ دقیقه) برای خودتان مشخص کنید. آلارم موبایلتان را برای همان مدت (مثلا همان ۳۰ دقیقه) تنظیم کنید و تصمیم بگیرید هنگام آلارم، موبایل یا کامپیوتر را رها کنید. حتی می توانید از برنامه های خاموش خودکار استفاده کنید. این برنامه ها بعد از مدت مشخصی بدون اینکه بخواهید کامپیوترتان را خاموش می کند و مجبورتان می کند از پای آن بلند شوید. برای دانلود چنین برنامه ای به این لینک بروید.

پنج- اطلاعات را در اینترنت ذخیره کنید

اگر در اینترنت مطلبی میخواهید مطالعه کنید (نظیر همین مطلب) آن را ذخیره کنید سپس از اینترنت خارج شوید و آن را مطالعه کنید. اینکار سبب می شود بیشتر در اینترنت نمانید تا بخواهید صفحات جدید بازکنید و بگردید.

شش- سرگرمی هایی انتخاب کنید که با اینترنت و بازی و موبایل سرو کار ندارند.

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

خودتان را با بازیهای تیمی، باشگاه های رزمی، مساجد، آواز و … مشغول کنید. با دوستانتان برای تفریح به بیرون بروید. همیشه سرموقع به رختخواب بروید. همیشه به مکانهای تفریحی شهرتان مثل کنسرتها، پارکها، تئاتر، سینما رفت و آمد داشته باشید.

هفت- همیشه کارهای ضروری تر را در الویت قرار دهید

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

اگر مدرسه می روید ابتدا تکالیفتان را انجام دهید و مطالعه کنید. اگر کار می کنید سعی کنید کارتان را پیش ببرید تا اینکه بخواهید با افراد اینترنتی چت کنید و سر و کله بزنید. لیستی از کارهایی که باید انجام دهید را روزانه تهیه کنید و فقط وقتی سراغ اینترنت بروید که این کارها را انجام داده باشید.

هشت- با غذا و پخت و پز به داد خود برسید.

چگونه از اعتیاد به اینترنت رهایی یابیم؟

چیزی که شما را برای مدتی از کامپیوتر دور می کند و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد آشپزی است. حتی اگر هم پسر هستید یک شب برای خانواده یا هم خوابگاهی هایتان آشپزی کنید. هیچگاه سر کامپیوتر غذا نخورید. خیلی شیک و رسمی سر سفره با خانواده یا دوستان خوابگاهی غذا بخورید.

نه- شب ها خانوادگی برنامه بریزید

به جای دیدن تلویزیون یا اینکه هر کسی سرش در گوشی اش باشد، برنامه بریزید و با خانواده به بیرون بروید، یا در خانه همگی با هم با حوصله بسیار زیاد آشپزی کنید.